Goedegebuure, J. zaterdag 08 september 2012, 00:00
Nergens lijkt het bestaan vluchtiger dan in een hotel¬kamer. Nergens kan er zo intens worden geleefd. Voor de meesten onder ons is het niet meer dan een zoveelste tussenstop. Maar wie beter weet, kan er zijn oude ik afleggen en met het aantrekken van de gereed hangende badjas ook van identiteit wisselen. De hotelkamer biedt alle gelegenheid om grenzen te overschrijden en fantasieën waar te maken.
Daarom is het een gouden idee om een reeks verhalen te schrijven die zich allemaal afspelen in een en dezelfde hotelkamer. Annemarie de Gee, niet toevallig afkomstig uit de theaterwereld, maakte van het idee iets bijzonders. In haar debuut Kamermensen zijn we getuige van een voortdurend opkomen en afgaan van de meest uiteenlopende types.
De sleutel van 104 is beurtelings in handen van twee bejaarden die al een halve eeuw met elkaar overspelig zijn, een politicus die er à la Dominique Strauss-Kahn zijn seksfeestjes viert, een vrouw die er praktijk houdt als draagmoeder, en nog diverse andere excentriekelingen en randfiguren. Want vreemd zijn deze gasten zeker. Geveltoerist Johnnie klimt bij kamer 104 naar binnen en terroriseert een daar slapende vrouw, in wie we wellicht zijn echtgenote mogen vermoeden. Nadat het gezin Hindeloopen zich heeft geïnstalleerd, krijgt het onverwacht bezoek van een zwijgzame man wiens aanwezigheid de familie verandert in een stel konijnen dat lamgeslagen de slang aanstaart. Bij weer een andere gelegenheid viert een gezelschap nieuwe rijken een woeste party.
Jean-Paul Sartre ¬situeerde de hel in een hotel zonder deuren of nooduitgang. Annemarie de Gees kamer 104 heeft minstens zo’n infernaal karakter. Wie er in z’n eentje verblijft, wordt met verbijstering geslagen door het duister van de eigen ziel. Wie er, uit vrije wil of tegen wil en dank, met anderen is, ervaart dat samenzijn als een marteling. De Gees suggestieve, broeierige en soms ronduit treiterende manier van vertellen past daar wonderwel bij.
Kamermensen, Annemarie de Gee, Atlas Contact, 176 blz., € 18,95
© Annemarie de Gee