Home

© Shira Keller

Annemarie de Gee (1987) is schrijver, regisseur en mede-artistiek leider van Solid Art & Projects. Als theatermaker richt zij zich op scheve sociale of maatschappelijke kwesties die in onze samenleving onderbelicht of onbesproken zijn. Zij was twee keer de Nederlandse afgevaardigde op het International Book Festival Budapest en ontving diverse beurzen van het Nederlands Letterenfonds voor het schrijven van romans.

Haar nieuwste roman De gloed is in het najaar van 2024 verschenen. Het is een gedurfd verhaal over een vrouw in een tijd van weelde, ongelijkheid en een wankele moraal. Op een dag ligt er een riviercruiser met vluchtelingen voor de deur. Gedreven door de angst haar privileges te verliezen, moet ze zich tot een nieuwe werkelijkheid verhouden. De gloed is haar vierde roman.

Haar boeken worden uitgegeven bij uitgeverij De bezige Bij/ Thomas Rap. Daarnaast is ze oprichter van Het Schrijfcentrum, waar ze haar expertise deelt als schrijfcoach.

Als writer in residence verblijft Annemarie bij literatuurhuis Passa Porta. In dit filmpje vertelt ze een en ander over haar werk.

WRITER IN RESIDENCE

september 2023

Annemarie de Gee duikt in het Kafkaëske systeem van asiel- en vluchtelingenproblematiek. In een opmerkelijk betrokkenheid met het onderwerp neemt Annemarie de Gee deel aan twee projecten van Vluchtelingenwerk Brussel.

Lees hier het persbericht.

 

Agenda

Data van voorstellingen, boekbesprekingen en andere events

Theatercollege De gloed - Met Nederland in therapie

langs theaters, wijkcentra en bibliotheken in Nederland, 2026

Naar aanleiding van de roman De gloed (uitgeverij Thomas Rap) en het boek Met Nederland in therapie (uitgeverij Prometheus) staan Annemarie de Gee en schrijver en politicoloog Kiza Magendane stil bij gevoelens van angst en xenofobie ten aanzien van migratie. Wanneer er grote maatschappelijke of politieke uitdagingen zijn, vallen we gemakkelijk terug op vastgeroeste overtuigingen. Met dit theatercollege willen we de tussenruimte openen. De tussenruimte die in ons gepolariseerde land steeds vaker gesloten blijft, maar waarin samen nadenken, tegenstellingen uitspreken en begrip voor de ander de boventoon voeren.

De avond bestaat uit twee delen.

1.Theatermonoloog: De gloed

De Gee bewerkt een deel van haar roman De gloed tot monoloog. Wanneer er een boot met asielzoekers voor de deur komt te liggen, wordt een vrouw geconfronteerd met haar eigen angsten en xenofobe gevoelens. Gedreven door de angst haar privileges te verliezen, moet ze zich tot een nieuwe werkelijkheid verhouden. Wat volgt is een gedachtestroom die doet denken aan een moderne biecht: ze probeert in het reine te komen met de meest donkere, incorrecte delen in haarzelf.

Myrthe van de Weetering (componist en violist), Bruno Xavier da Silva (bas en toetsen) en Cengiz Arslanpay (blaasinstrumentalist) spelen Georgische en Arabische livemuziek, zij verbeelden 'de ander' waar de verteller uit De gloed zich tot moet zien te verhouden. De monoloog wordt gespeeld door actrice Sophie van Winden.

De Gee: “Durven wij, de zwijgende meerderheid, diep af te dalen in onszelf en te tonen wat daar verborgen zit? Misschien komen we erachter dat wij minder ruimdenkend zijn dan we dachten.”

2.Publieksdialoog: collectieve therapiesessie

In het tweede deel begeleidt Kiza Magendane een collectieve therapiesessie. Bezoekers worden uitgenodigd hun eigen emoties onder ogen te zien. Hoe verschillen zij van de verteller uit De gloed? Kunnen zij begrip opbrengen voor iemand zoals zij – en voor alle Nederlanders die zich zorgen maken over het veranderende karakter van onze samenleving? In hoeverre zijn zij zelf niet bang voor verandering? En hoe kunnen wij ons verhouden tot de permanente transformatie die onze samenleving doormaakt?

Het theatercollege spelen we in verschillende soorten culturele en maatschappelijke instellingen. De voorstelling vindt plaats op verschillende plekken in het land – met onder andere Theater Dokhuis in Rotterdam Zuid en het cultuurhuis in Berlicum, waar de gemeenteraad van Sint-Michielsgestel, onder grote druk van demonstranten, onlangs besloot voorlopig geen asielzoekerscentrum te plaatsen. We bezoeken verschillende bibliotheken, theaters, maatschappelijke organisaties en cultuur- en wijkcentra in kleine en middelgrote gemeenten, die gemiddeld meer last ondervinden van de polarisatie die migratie teweegbrengt dan de grote steden. We eindigen onze tour in Nederlands’ bekendste debatcentrum De Balie in Amsterdam.

Credits:

Concept: Annemarie de Gee en Kiza Magendane
Tekst, regie: Annemarie de Gee
Spel: Sophie van Winden
Muziek: Myrthe van de Weetering, Bruno Ferro Xavier da Silva, Cengiz Arslanpay
College: Kiza Magendane

Flyer en speellijst

PODCAST: De dood van de ideeënroman

Annemarie de Gee in gesprek met schrijver Thomas Rosenboom.

Naar aanleiding van het verschijnen van De winters bespreken Annemarie en Thomas de status van de Nederlandse literatuur, de psychologisch roman vs. de ideeënroman, en de kunst van het schrijven.

Nu te beluisteren via Spotify of podcastapp.